Wat zijn de stappen in het eisen van een schadevergoeding? Hoe verloopt de procedure? Hoe maak ik mijn verweer kenbaar tegen een aansprakelijkheidseis? Hierbij wordt kort het verloop van een schadevergoedingszaak weergegeven. *

START

Je hebt schade geleden door de fout van iemand anders en wenst deze schade vergoed te zien. Hoe ga je te werk?

1.  kijk na of u bent verzekerd tegen de schade

Als je verzekerd bent voor de schade die je hebt geleden, wordt best de verzekering aangesproken. Deze zal normaal gezien, als de schade onder haar dekking valt, u volledig of ten dele vergoeden. De schade kan op die manier eenvoudig vergoed worden, zonder dat de veroorzaker van de schade moet worden aangesproken en een procedure dient te worden gestart.

Bijvoorbeeld: een woning wordt opzettelijk in brand gestoken door een derde. De eigen brandverzekering zal kunnen worden aangesproken, zodat u de brandstichter niet persoonlijk hoeft aan te spreken.

2. identificeer de veroorzaker van de schade en houd bewijs bij

Zorg ervoor dat u weet wie u dient aan te spreken voor de schade en houd de stukken bij die, het schadegeval bewijzen, maar ook de schade zelf.

Vaak is niet alleen de veroorzaker aansprakelijk voor de schade die hij veroorzaakte. Als de veroorzaker bijvoorbeeld in dienst staat van een andere persoon of een onderneming, zal deze andere persoon of onderneming als aansteller ook kunnen worden aangesproken.

Hetzelfde geldt voor schade veroorzaakt door minderjarigen. De ouders, dan wel de toezichthouders, zijn aansprakelijk voor schadeverwekkende handelingen van kinderen.

Wat betreft bewijs van de schade, in het bijzonder dienen alle kostennota's bij te worden gehouden (bv. reparatiekosten, apothekerskosten, medische kosten, etc.), maar ook politie-PV's, schaderapporten en medische verslagen. Verzamel deze bewijzen zo snel mogelijk en schakel desnoods een expert in om de schade te beschrijven.

3. stel de veroorzaker in gebreke

Richt een aangetekende brief aan de aansprakelijke(n) waarin u het schadegeval beschrijft en de schade die u leed. Stel duidelijk dat u de geadresseerde aansprakelijk acht. 

Begroot uw schade als deze duidelijk te begroten is en in de toekomst niet zal evolueren. Zo niet, vraag een 'provisionele' schadevergoeding, zijnde een voorschot in afwachting van een concrete begroting van de totale schade.

LET OP! Als u cijfers plakt op uw schade, kunnen deze als ze nadien foutief blijken, alsnog tegen u worden gebruikt.

Sluit uw ingebrekestelling steeds af met 'onder voorbehoud van alle rechten en zonder enige nadelige erkenning'.

U doet best beroep op het kantoor om een correcte en juridisch juiste ingebrekestelling te laten opstellen. Contacteer het kantoor hier.

procedure voor de rechtbank

4. Als er geen reactie komt op de ingebrekestelling, zal een procedure moeten worden gestart voor de rechtbank.

Afhankelijk van de hoedanigheid van de partijen en de omvang van de schade zijn verschillende rechtbanken bevoegd.

U dagvaardt de tegenpartij en formuleert duidelijk uw schade-eis. Als de schade niet geheel bepaalbaar is, door bijvoorbeeld nog te verwachten schade, wordt best een provisionele schadevergoeding gevraagd en voorbehoud gemaakt voor nog te verwachten schade. In specifieke dossiers is de omvang van de schade voor een leek (jurist of rechter) moeilijk te bepalen, zodat vaak samen met een provisonele schadevergoeding, de aanstelling van een deskundige zal worden gevraagd.

Een deskundige zal de rechtbank adviseren in de bepaling en omvang van de schade.

In schadegevallen met letsels, zal vaak de aanstelling van een expert-geneesheer worden gevorderd. In bouw- of aannemingszaken zal vaak de aanstelling van een expert-architect worden gevraagd.

Uiteindelijk is het de rechtbank die over fout, schade en oorzakelijk verband zal moeten oordelen.

 

Contacteer het kantoor om een eerste vrijblijvend advies over uw schadegeval of aansprakelijkheid.